Beleidsplan
BELEIDSPLAN 2024 – 2028 ANNE BUURSEMA FOUNDATION
Inleiding
Kader
In dit beleidsplan voor de komende vier jaren schetsen we op hoofdlijn wie we zijn, wat ons drijft en hoe wij willen varen. We lichten hiermee, in aansluiting op onze statuten, nader toe hoe wij onze doelstellingen denken te realiseren. Hiermee kan elk individu of organisatie die hieraan letterlijk of figuurlijk wil bijdragen kennisnemen van onze ambities, aanpak en organisatie. Een beleidsplan is belangrijk omdat de koers bepalend is voor bestuursbesluiten, toezicht en verantwoording aan (potentiële) samenwerkingspartners.
Aanleiding
Buursema Bouw werkt al jaren samen met woningcorporaties om te zorgen voor onderhoud en verduurzaming van het woningbestand. De slogan van Buursema is ‘dankzij onze toekomstgerichte en innovatieve aanpak ontzorgen wij u in de breedste zin van het woord’. Vanuit de kernactiviteiten komen medewerkers van Buursema veelvuldig over de vloer bij mensen die het woord ‘ontzorgen’ niet kennen. Gezinnen die in armoede leven. Dit bracht de directie tot het besef iets te willen doen voor doelgroepen die het in onze maatschappij minder goed hebben getroffen. Daarom heeft zij de Anne Buursema Foundation opgericht en zijn statuten opgesteld waarin onze opdracht is omschreven.
Start
De nieuwe stichting is onder de naam ‘Anne Buursema Foundation’ bij relaties voor het eerst onder de aandacht gebracht op 1 maart 2024, de dag dat Buursema 50 jaar bestond. De ABF is een eerbetoon aan de oprichter van Buursema’s Bouwbedrijf, Anne Buursema, de vader van de huidige eigenaar. Het startkapitaal is ingelegd door Buursema. Van hieruit bouwen we verder. De stichting is gevestigd in de gemeente Coevorden. De regionale reikwijdte beperkt zich tot het werkgebied van Buursema: de provincies Groningen en Drenthe en (delen van) Overijssel.
Visie, missie en doelen
Visie
In Nederland leven ruim 900.000 mensen in armoede, waaronder 221.000 kinderen. (Bron: Rijksoverheid.nl). Geldgebrek heeft veel impact. Niet alleen op het betalen van rekeningen, kopen van boodschappen of het investeren in een uitje, maar ook op mentale gezondheid. En het zorgt ervoor dat mensen minder kansen krijgen. Wij willen het leven van mensen met een kleine beurs iets makkelijker maken door hen te helpen. Op welke manier dan ook.
Missie
Samen armoede aanpakken en bouwen aan een toekomst waarin iedereen kan bloeien.
De Anne Buursema Foundation zet zich in voor het bestrijden van armoede in de breedste zin: financiële, culturele en maatschappelijke armoede. Alles wat bijdraagt aan het verbeteren van de leefsituatie van mensen die het minder hebben getroffen in onze samenleving. We willen graag samenwerken met anderen, de krachten bundelen, samen bouwen aan een betere toekomst voor iedereen. Zodat iedereen kan bloeien, betere kansen krijgt, en naast een volle maag ook betere perspectieven heeft. Dat kan op verschillende manieren: door te doneren aan organisaties die artikelen of voorzieningen verstrekken, door het ondersteunen van initiatieven die te maken hebben met educatie of cultuur óf door zelf projecten, evenementen en activiteiten te ontwikkelen.
Doelstellingen
We willen in de planperiode het volgende realiseren:
•Het ontwikkelen en uitvoeren van projecten, activiteiten en evenementen die (kunnen) bijdragen aan het bestrijden van allerhande vormen van armoede, binnen het werkgebied van de stichting
•Het stimuleren en ondersteunen van activiteiten en initiatieven van anderen op dit terrein
•Het financieel ondersteunen van (rechts)personen binnen het werkgebied van de stichting, met een concreet plan voor armoedebestrijding
•Het communiceren van de doelstelling en de visie van de stichting om extra donaties te verkrijgen óf bijdragen te verstrekken aan organisaties die bijdragen aan de doelstelling
•Het dienen als overlegorgaan ten behoeve van alle mogelijke bedrijven, instellingen en overheden, die bevorderlijk kunnen zijn voor de doelstelling van de stichting
•Het beoordelen en toekennen van subsidieaanvragen bij de stichting zelf
Richting en route
Blijven anticiperen
Het voorliggende plan is niet in beton gegoten. Dat kan ook niet: wij zijn net begonnen, dus onze stichting moet zich verder ontwikkelen. Daarnaast verandert de wereld om ons heen continu. Daarom kiezen we voor organische groei van onze stichting. Gaandeweg willen we leren en ervaren wat het beste werkt om onze ambities te realiseren: welke aanpak, welke partners, welke doelgroepen, welke financiële bijdragen (zowel inkomend als uitgaand). Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dit neemt niet weg dat we qua koers standvastig zijn: de visie, missie en doelen wijzigen niet en blijven altijd actueel.
Kortom: onze richting staat vast, onze route is flexibel.
Werkwijze
We hoeven het wiel niet zelf uit te vinden. Er zijn al veel instanties en organisaties die zich bezighouden met armoedebestrijding. Wij proberen zoveel mogelijk samen te werken: met het combineren van projecten, activiteiten en budgetten kan er meer bewerkstelligd worden dan alleen.
Dit is ook de manier waarop we graag willen omgaan met samenwerkingspartners: individuen en organisaties die bij ons willen aanhaken. Er is sprake van wederkerigheid: we kijken of er deelprojecten onder bestaande initiatieven gehangen kunnen worden en vice versa, we kijken of organisaties projecten van ons kunnen adopteren en vice versa, we delen ideeën met anderen en hopen dat zij dat ook met ons doen!
Projecten en activiteiten
Fase 1
In de oprichtingsfase is ervoor gekozen op de feestelijke viering van het jubileum van Buursema een vliegende start te maken door een éénmalige geldelijke bijdrage te verlenen aan de 4 Voedselbanken in ons werkgebied.
Fase 2
Deze fase betreft een inventarisatie. We nemen maximaal een half jaar de tijd in 2024 om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over doelgroepen, behoeften en organisaties met hetzelfde, een vergelijkbaar of aanverwant doel.
De woningcorporaties in ons werkgebied worden gevraagd welke behoeftes zij signaleren bij hun huurders, in hun buurten en wijken.
– De organisaties in ons werkgebied die zich financieel, inhoudelijk, cultureel of maatschappelijk bezighouden met armoedebestrijding wordt gevraagd naar initiatieven en ervaringen.
– Bij alle gemeenten in het werkgebied wordt gevraagd naar kennis, informatie, kengetallen en beleidsvoornemens voor de komende jaren.
– Bij fondsen in en buiten het werkgebied wordt gekeken welke criteria gelden voor het aanvragen van financiering en de mogelijkheden van cofinanciering in beide richtingen.
– Ook initiatieven uit de praktijk die bij de ABF binnen komen worden in behandeling genomen.
Fase 3
In het tweede halfjaar 2024 wordt op basis van deze inventarisatie bepaald waarop de Anne Buursema Foundation zal aanhaken. Hierbij zal een fasering per jaar worden gemaakt onder vermelding van:
– Budget (ook: initiatieven om het budget te vergroten)
– Inhoud (projecten, activiteiten, evenementen)
– Met welke organisaties we hiertoe gaan samenwerken Tegelijkertijd kan er in deze fase voor worden gekozen al enkele initiatieven te ontwikkelen en/óf financieel te ondersteunen.
Fase 4
Daarna (dus vanaf circa maart 2025) wordt het plan ten uitvoer gebracht. Daarnaast kan het aldoende worden bijgesteld en aangevuld op basis van de begroting (groei van donaties en fondsen) en op basis van ervaringen (welke initiatieven zijn aantoonbaar succesvol).
Evaluatie
Over twee jaar (begin 2026) reflecteren we op de stand van zaken op dat moment en beoordelen we of onze strategie nog steeds aansluit bij onze dagelijkse praktijk en bij datgene dat op ons afkomt.
Personeel en Organisatie
Bestuur
Het bestuur van de stichting bestaat uit een door het bestuur te bepalen aantal van ten minste drie van elkaar onafhankelijke personen. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen ook door één persoon worden vervuld. Eén van de bestuurders wordt benoemd uit een bindende voordracht van ten minste twee personen, op te maken door de directie van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. De voorgedragen personen dienen bloedverwanten of aanverwanten in de rechte lijn te zijn van de heer Anne Buursema.
Raad van Advies
De stichting kent een raad van advies. De raad van advies heeft tot taak zowel gevraagd als ongevraagd advies geven aan het bestuur van de stichting, betreffende het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken in de stichting en het uitoefenen van die taken en bevoegdheden die in deze statuten aan de raad van advies zijn opgedragen of toegekend. De raad van advies bestaat uit een door de raad van advies zelf vast te stellen aantal van ten minste één (1) natuurlijke persoon
Beloningsbeleid
Het beleid is: er is geen beloning! De Anne Buursema Foundation betaalt geen vacatiegelden of andersoortige bezoldiging. Alle leden van het bestuur en de raad van advies verlenen hun inzet op volledig vrijwillige basis. Ook aan eventuele samenwerkingspartners worden géén vergoedingen verstrekt voor hun inzet voor de Anne Buursema Foundation. Alleen feitelijk gemaakte kosten kunnen desgewenst worden vergoed tegen de maximaal fiscaal geldende bedragen, mits deze kosten aantoonbaar zijn te maken. Hierbij valt te denken aan reiskosten.
Marketing en Communicatie
Website, LinkedIn en Facebook
Vanaf de oprichting is er een informatieve website, LinkedIn– en Facebookpagina beschikbaar. Hierop staan de missie, visie, doelen en ook op welke wijze contact kan worden gelegd. We hebben bij voorkeur ‘live’ contact met mensen en organisaties waarmee we denken te kunnen gaan samenwerken: persoonlijk werkt het best!
Netwerk
De bestuursleden zijn allen geselecteerd op een actief netwerk in de regio. Zij zullen dan ook optimaal gebruik proberen te maken van relaties voor het vervullen van hun functie. Dit geldt ook voor digitale (social) media waarop bestuurders vertegenwoordigd zijn.
De eerste stap is het inventariseren van relevante partners, zoals hierboven is beschreven in de gefaseerde planning.
Promotie
Om (financiële) bijdragen te kunnen verlenen óf te verkrijgen, maar óók teneinde de vraagstukken rondom armoedebestrijding onder de aandacht te brengen, is het belangrijk dat de Anne Buursema Foundation zichzelf extern profileert. Hiertoe worden de website, LinkedIn- en Facebookpagina optimaal benut, maar er kan ook worden gedacht aan andere middelen, zoals kleding met logo bij sponsorlopen, posters, leaflets, brochures, enz. Hiertoe wordt na de eerste inventarisatie en globaal plan opgesteld: bij welke doelgroepen willen we in de picture staan en met welk doel.
Financiën en Administratie
Vermogen
Het startkapitaal van de stichting bedraagt € 50.000,-. Dit bestaat uit de eerste storting door Buursema, aangevuld met giften € 11.875,- van relaties die tijdens de aftrap van de stichting een eerste donatie hebben gedaan. Een klein deel van de bijdragen betreft een structurele donatie, periodiek € 1650,- per jaar.
Het vermogen van de stichting zal verder worden opgebouwd. Dit kan op diverse manieren:
•subsidies
•donaties
•schenkingen
•erfstellingen en legaten
Schenkingen worden voor aanvaarding uiteraard getoetst op bezwarende voorwaarden en bepalingen, anders dan eventuele schenk-of erfbelasting en legaatkosten. Erfstellingen kunnen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
Beheer en besteding
De stichting kent géén winstdoelstelling. Zoals hierboven toegelicht zullen we vanuit het startkapitaal proberen groei van de financiële basis te realiseren. Ook hier geldt: we steken in op organische groei. Liever een stabiele basis voor de lange termijn dan een eenmalige schenking of subsidie die acuut moet worden besteed. De intentie is om de exploitatie jaarlijks sluitend te houden, dat betekent dat het geld zoveel mogelijk besteed wordt. Instandhouding en/of vorming van vermogen, zoals door het vormen van reserves, gebeurt alleen als dit noodzakelijk is voor verwezenlijking van een doelstelling op lange termijn óf voor de continuïteit van de stichting.
Verantwoording
Uiteraard zal aan de gefaseerde planning van projecten, activiteiten en evenementen een begroting per initiatief én per jaar worden gekoppeld. Deze wordt inzichtelijk gemaakt voor donateurs, schenkers en subsidieverleners. Al naar gelang de wens of eis van de geldverstrekker kan ervoor worden gekozen inzicht op projectbasis of als jaarbegroting te verlenen. Tevens wordt er een jaarrekening opgesteld. Voor de stichting zelf wordt op deze manier ook goed inzichtelijk hoe de cash-flow van de organisatie zal zijn, maar ook hoe het vermogen krimpt of groeit. Hierop kan dan jaarlijks worden bijgestuurd.
De Anne Buursema Foundation is een ANBI
De Anne Buursema Doundation is bij de Belastingdienst geregistreerd als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dat betekent dat donaties aftrekbaar zijn van de belasting.